Integritetspolicy

för Void Pointer AB

Senast uppdaterad: 2025-03-10

1. Inledning

Void Pointer AB (organisationsnummer: 556645–7270) (”vi”, ”oss”, ”Void Pointer”) är Personuppgiftsansvarig och ansvarar för behandlingen av alla de personuppgifter som behandlas om dig i enlighet med denna Integritetspolicy.

Om du har några frågor om användningen av dina personuppgifter i enlighet med denna information, kontakta oss på gdpr@voidpointer.com.

För oss på Void Pointer är våra kunders förtroende av största vikt. Vi värnar om din integritet och arbetar aktivt med att skydda dina personuppgifter. Du ska alltid kunna känna dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Integritetspolicyn utgår från med gällande rätt, inklusive men inte begränsat till EU:s dataskyddsförordning (EU) 2016/679) (”GDPR”) och svensk dataskyddslagstiftning.

Syftet med Integritetspolicyn är att du ska veta hur vi behandlar dina personuppgifter, vad vi använder dem till, vilka som får ta del av dem och under vilka förutsättningar samt hur du kan tillvarata dina rättigheter. Vi strävar alltid efter att vara transparenta med hur vi använder dina personuppgifter.

Void Pointer samlar in information om dig genom den information som du själv delger oss när du besöker vår webbplats https://voidpointer.se, vid rekrytering, vid ingående av avtal inom vår konsultverksamhet, våra SaaS-tjänster och övriga affärsprocesser inklusive vid support och kommunikation med oss så som vid e-postkorrespondens.

Vi jobbar ständigt med att förbättra vår verksamhet, därför kan Integritetspolicyn komma att ändras från en tid till annan. Vi förbehåller oss rätten att uppdatera Integritetspolicyn till följd av förändringar i den juridiska, tekniska eller affärsmässiga utvecklingen. Vi rekommenderar att du regelbundet granskar denna Integritetspolicy för att hålla dig informerad om hur vi behandlar dina personuppgifter. Du kan se när den senaste uppdaterades genom att kontrollera datumet längst upp i denna Integritetspolicy.

För varje behandling av personuppgifter utgår vi från en av följande rättsliga grunder:

  • Avtal: Behandling som är nödvändig för att fullgöra avtal med dig som kund och med våra samarbetspartners/leverantörer.
  • Rättslig förpliktelse: Behandling som krävs för att uppfylla våra rättsliga skyldigheter.
  • Berättigat intresse: Behandling som är nödvändig för att driva och utveckla vår verksamhet, säkerställa systemens funktion samt upprätthålla säkerheten.
  • Samtycke: I de fall vi inhämtar samtycke, exempelvis vid rekryteringsprocesser där den sökande aktivt godkänner behandlingen av sina uppgifter.

Under nedan underrubriker kan du läsa mer om vilken rättslig grund som gäller för respektive ändamål.

Void Pointer kommer att behandla personuppgifterna endast så länge som det behövs för att uppfylla ändamålen med behandlingen eller för att fullgöra våra rättsliga skyldigheter. Under nedan underrubriker kan du läsa mer om vilken lagringstid som gäller för respektive ändamål. 

Tillsynsmyndighet för behandling av personuppgifter är Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Om du önskar inkomma med klagomål till IMY avseende vår behandling av dina personuppgifter så har du rätt att göra det. Vänligen besök IMY:s webbplats https://www.imy.se/ för mer information om hur du går till väga.

2. Ansvarsområden

Personuppgiftsansvarig:
Void Pointer AB
Organisationsnummer: 556645–7270
Webbplats: https://voidpointer.se

3. Vilka personuppgifter samlar vi in och hur används de?

Vi behandlar personuppgifter inom flera delar av vår verksamhet. Nedan beskrivs vilka personuppgifter som behandlas, med vilka ändamål, på vilken rättslig grund samt hur länge personuppgifterna lagras för respektive ändamål.

A. Behandling i samband med besök på vår webbplats

  • Personuppgifter som behandlas:
    Teknisk information (t.ex. IP-adress, webbläsartyp, operativsystem och loggdata).
  • Ändamål:
    På vår webbplats (https://voidpointer.se) samlar vi in viss teknisk information via serverloggar. Detta sker för att du ska kunna vistas på webbplatsen, för att säkerställa att webbplatsen fungerar korrekt och upprätthålla säkerheten.
    Vi använder endast strikt nödvändiga cookies (exempelvis ARRAffinity) som är en integrerad del av webbplatsens infrastruktur. Dessa cookies lagrar ingen personlig information och används uteslutande för att säkerställa att webbplatsen fungerar som avsett. För mer information om cookies läs vår Cookiepolicy.
  • Rättslig grund:
    Behandlingen sker på grundval av att det är nödvändigt för att tillhandahålla en fungerande webbplats (avtal och/eller rättslig förpliktelse) samt på vårt berättigade intresse att upprätthålla en säker och driftsäker miljö.
  • Lagringstid:
    Din IP-adress lagras i ett (1) år efter ditt besök på vår webbplats. Cookies sparas till dess du raderar dem från din webbläsare eller till dess lagringstid löper ut. Genom att radera cookies eller stänga av funktionen i din webbläsare kan du tillse att Void Pointer inte längre behandlar informationen.

B. Behandling i samband med rekrytering

Behandling i samband av en annonserad tjänst

  • Personuppgifter som behandlas:
    Namn, personnummer, adress, e-postadress, telefonnummer, CV och annan information den sökande uppger när denne söker jobb.
  • Ändamål:
    Vi behöver denna information för att hålla kontakt med dig och för att bedöma din ansökan utifrån den tjänst du har sökt. Vi använder dina personuppgifter för att administrera och handlägga din ansökan om anställning, granska CV, personligt brev, referenser, betyg och intyg samt för att kommunicera med dig.
  • Rättslig grund:
    Behandlingen grundar sig på berättigat intresse. Vi har ett berättigat intresse att göra nödvändig behandling av personuppgifterna för att kunna utvärdera dina meriter, personliga egenskaper och din personliga bakgrund och möjliggöra urval i samband med beslut för rekrytering/anställning.
  • Lagringstid:
    Vi kommer behandla dessa personuppgifter tills dess positionen är fylld.

Behandling i samband av en ev. framtida tjänst

  • Personuppgifter som behandlas:
    Namn, personnummer, adress, e-postadress, telefonnummer, CV och annan information den sökande uppger när denne söker jobb.
  • Ändamål:
    Vi behöver behandla denna information för framtida rekrytering och möjliggöra att vi kontaktar dig tidigt vid behov om en vakans uppkommer som du är lämplig och intressant för.
  • Rättslig grund:
    Behandlingen grundar sig på samtycke. Vi inhämtar ditt samtycke för att kunna spara din ansökan för en tid efter att positionen har blivit fylld utifall en vakans eller ett behov på en liknande position uppkommer som du är lämplig och intressant för.
  • Lagringstid:
    Vi kommer behandla dessa personuppgifter under en tid om ett (1) år från att den utlysta tjänsten tillsats eller till dess du återkallar ditt samtycke, beroende på vilket som inträffar först. 

Behandling i enlighet med Diskrimineringslagen

  • Personuppgifter som behandlas:
    Namn, personnummer, adress, e-postadress, telefonnummer, CV och annan information den sökande uppger när denne söker jobb.
  • Ändamål:
    Vi behöver behandla denna information för att kunna försvara eventuella anspråk som kan uppkomma i samband med en rekryteringsprocess, för att bevisa att diskriminering inte har skett vid tillsättning av tjänsten.
  • Rättslig grund:
    Behandlingen grundar sig på rättslig förpliktelse. Preskriptionstiden för att väcka talan är två (2) år i enlighet med diskrimineringslagen (2008:567).
  • Lagringstid:
    Vi kommer behandla dessa personuppgifter under en tid om två (2) år från att den utlysta tjänsten tillsatts enligt diskrimineringslagen.

Behandling i samband av en spontanansökan

  • Personuppgifter som behandlas:
    Namn, personnummer, adress, e-postadress, telefonnummer, CV och annan information den sökande uppger när denne skickar in en spontanansökan till oss.
  • Ändamål:
    Vi behöver behandla denna information för framtida rekrytering och möjliggöra att vi kontaktar dig tidigt vid behov.
  • Rättslig grund:
    Behandlingen grundar sig på vårt berättigade intresse. Även du har ett intresse av att vi kan behålla din ansökan en tid efter att den inkommit utifall en vakans eller ett behov på en lämplig position uppkommer.
  • Lagringstid:
    Vi kommer behandla dessa personuppgifter under en tid om ett (1) år efter att din spontanansökan inkommit till oss.

C. Behandling i samband med konsultverksamhet och SaaS-tjänster

  • Personuppgifter som behandlas:
    Kund- och användardata, vilket inkluderar:
    • Kontaktuppgifter till kundens anställda med vilka vi har direktkontakt – kontaktperson (t.ex. namn, e-postadress, telefonnummer, titel, adress).
    • Uppgifter som behandlas i de system vi utvecklar (såsom användarnamn, namn, e-postadresser och eventuellt telefonnummer), vilka även kan matas in av dig som kund. Behandlingen regleras via en särskild personuppgiftsbilaga i våra avtal (baserade på TechSveriges standardavtal).
    • Dokumentation och e-postkonversationer relaterade till våra affärsavtal.
  • Ändamål:
    Vi behöver behandla denna information för att ingå i en avtalsrelation och uppfylla våra avtalsrättsliga förpliktelser med dig. När vi ingår avtal med dig behandlar vi personuppgifter för att administrera och genomföra våra konsultuppdrag samt leverera våra mjukvarulösningar. Vi använder dina personuppgifter för att tillhandahålla våra tjänster till dig och för att kommunicera med dig samt lagra vår kommunikation.
  • Rättslig grund:
    Behandlingen grundar sig på fullgörande av avtal.
  • Lagringstid:
    Vi kommer behandla dessa personuppgifter under tiden som vår kundrelation med dig pågår och därefter upp till ett (1) år efteråt, om inte uppgifterna behöver lagras på grund av rättslig förpliktelse.

D. Behandling i samband med supporttjänster

  • Personuppgifter som behandlas:
    Namn, adress, e-postadress, telefonnummer, uppgifter om köp och köphistorik samt annan information som du lämnar i samband med din kontakt med oss.
  • Ändamål:
    Vi använder dina personuppgifter för att hantera och administrera vår kundrelation med dig. Detta kan omfatta att tillhandahålla kundservice och support, att hantera reklamationer och klagomål och att kommunicera med dig vad gäller dina pågående tjänster.
  • Rättslig grund:
    Behandlingen grundar sig på fullgörande av avtal.
  • Lagringstid:
    Vi kommer behandla dessa personuppgifter under tiden som vår kundrelation med dig pågår och därefter upp till ett (1) år efteråt, om inte uppgifterna behöver lagras på grund av rättslig förpliktelse.

E. Behandling i samband med utvärdering av våra programvaror

  • Personuppgifter som behandlas:
    Kund- och användardata, vilket inkluderar:
    • Kontaktuppgifter till potentiell kunds anställda med vilka vi har direktkontakt – kontaktperson (t.ex. namn, e-postadress, telefonnummer, titel, adress).
    • Namn på personer, såsom användare, som behandlas i den programvara som den potentielle kunden önskar utvärdera. Dessa personuppgifter kan matas in i applikationen av den potentielle kunden själv alternativt matas in av oss utifrån användarlista den potentielle kunden förser oss med.
  • Ändamål:
    Vi behandlar personuppgifter för att tillhandahålla dig en demoversion av vår programvara för utvärdering. Behandlingen omfattar även kommunikation med dig i samband med din utvärdering av demoversionen samt lagring av denna kommunikation. Vi behöver behandla dina personuppgifter för att möjliggöra din tillgång till programvaran under utvärderingsperioden, hantera eventuella frågor eller supportärenden samt förbättra våra tjänster baserat på återkoppling.
  • Rättslig grund:
    Denna behandling grundar sig på vårt berättigade intresse. Vi har ett berättigade intresse av att tillhandahålla dig en demoversion av vår programvara, både för framtida affärsmöjligheter samt för utvärdering. Vårt berättigade intresse innefattar möjligheten att ge dig tillgång till programvaran under en begränsad utvärderingsperiod, att kommunicera med dig i samband med utvärderingen samt att lagra vår kommunikation för att hantera eventuella frågor, ge support och förbättra våra tjänster baserat på din återkoppling. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla dessa ändamål och säkerställa en effektiv och fungerande utvärderingsprocess.
  • Lagringstid:
    Vi kommer att behandla dina personuppgifter under den tid som utvärderingsperioden för demoversionen av vår programvara pågår och därefter under en period av tre (3) månader.

F. Behandling i samband med bokföring

  • Personuppgifter som behandlas:
    Namn, personnummer (om enskild firma), fakturaadress alt. e-postadress för faktura.
  • Ändamål:
    Vi behöver behandla denna information för att bokföra och fakturera, ta betalt för och redovisa våra ekonomiska uppgifter.
  • Rättslig grund:
    Behandlingen grundar sig på rättslig förpliktelse i enlighet med bokföringslagen (1999:1078).
  • Lagringstid:
    Vi kommer behandla dessa personuppgifter fram till och med det sjunde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades (bevarandetid) i enlighet med bokföringslagen.

G. Behandling i samband med tillvaratagande av rättsliga anspråk

  • Personuppgifter som behandlas:
    Personuppgifter som har behandlats i och med att du ingått avtal med oss.
  • Ändamål:
    Vid en eventuell tvist kan vi använda dina personuppgifter för att utreda, bemöta och/eller fastställa rättsliga anspråk eller tvister relaterat till vårt avtalsförhållande.
  • Rättslig grund:
    Behandlingen grundar sig på vårt berättigade intresse. Vi har ett berättigat intresse av att tillvarata våra rättigheter vid en ev. tvist.
  • Lagringstid:
    Vi kommer behandla dessa personuppgifter under den tid som påkallas tills det rättsliga anspråket har fastställts och beslut/dom har vunnit laga kraft.

H. Övriga behandlingar

För dig som är vår kontaktperson hos vår samarbetspartner/leverantör/extern kontakt

  • Personuppgifter som behandlas:
    Namn, e-postadress, telefonnummer, titel och arbetsplats på kontaktperson – du som är anställd hos vår samarbetspartner/leverantör/externa kontakter.
  • Ändamål:
    Vi behöver behandla denna information för att ev. kunna ingå i en avtalsrelation med det bolag du är anställd på och tillika vår samarbetspartner/leverantör/extern kontakt. Vi använder dina personuppgifter för att kommunicera med dig och för att lagra vår kommunikation.
  • Rättslig grund:
    Behandlingen grundar sig på vårt berättigade intresse. Vi har ett berättigat intresse av att upprätthålla kontakt med potentiella samarbetspartners/leverantörer/externa kontakter för att utvärdera möjliga synergieffekter och affärsmöjligheter. Behandlingen är nödvändig för att bedriva vår affärsutveckling. Vi har gjort en intresseavvägning för att säkerställa att den registrerades rättigheter och friheter inte väger tyngre än vårt berättigade intresse.
  • Lagringstid:
    Vi kommer behandla dessa personuppgifter under en period av sex (6) månader från dagen då vi hade vår sista kontakt.

För dig som är extern part exv. extern utbildare och håller möte/utbildning via Teams

  • Personuppgifter som behandlas:
    Namn och kontaktuppgifter (t.ex. e-postadress), ljud- och videoinspelningar, skärmdelningar och visat innehåll under mötet/utbildningen samt chattmeddelanden och annan kommunikation i mötet/utbildningen.
  • Ändamål:
    Inspelning av möte/utbildning via Teams sker bland annat för att använda inspelningen i utbildningssyfte inom organisationen, för att dokumentera och bevara viktig information, för att säkerställa transparens och uppföljning av ev. beslut samt för att underlätta för deltagare som inte kan närvara.
  • Rättslig grund:
    Behandlingen grundar sig på samtycke. Innan ett möte/utbildning spelas in informeras deltagarna och samtycke inhämtas. Deltagare har rätt att neka inspelning om de inte vill bli inspelade.
  • Lagringstid:
    Vi kommer behandla dessa personuppgifter under en period av sex (6) månader från dagen då inspelningen gjordes, om inget annat anges vid inspelningen.

4. Vilka vi delar dina personuppgifter med

För att vi ska kunna utföra våra rättsliga åtaganden gentemot dig, uppfylla vårt avtal med dig samt med stöd i vårt berättigade intresse kommer vi att överföra till, eller dela informationen med tredje part - med våra leverantörer.

Vi använder externa leverantörer av redovisnings- och bokföringstjänster för att vi ska kunna fakturera och bokföra i vår verksamhet.

Vi använder extern IT-leverantör för drift av system, extern molntjänsteleverantör för lagring av bland annat avtal, extern leverantör för digital signering av avtal samt extern leverantör av telefonitjänst för tillhandahållande av telefoni- och svarstjänster.

Utförandet av dessa ovan nämnda tjänster innebär att våra leverantörer får tillgång till dina personuppgifter.

Vi kan dela dina personuppgifter med myndigheter och rättsväsende när vi, i god tro, anser att det är nödvändigt för att uppfylla rättsliga skyldigheter eller för att besvara rättsliga anspråk. Vi kan också dela dina personuppgifter när vi, i god tro, misstänker att det är nödvändigt med hänsyn till nationell säkerhet, polis- och underrättelseverksamhet eller för att undvika dödsfall eller personskada, förutsatt att dessa intressen inte övervägs av dina rättigheter och friheter för skydd av dina personuppgifter.

Vi kan också lämna ut personuppgifter till utomstående då det särskilt överenskommits mellan oss och dig, då det inom ramen för ett visst uppdrag är nödvändigt för att tillvarata dina eller våra rättigheter, eller om det är nödvändigt för att vi ska fullgöra lagstadgad skyldighet eller efterkomma myndighetsbeslut eller beslut av domstol.

5. Överföringar utanför EU/EES

I dagsläget behandlar vi dina personuppgifter enbart inom EU/EES-området. Skulle det vid undantagsfall dyka upp en situation där vi skulle behöva behandla dina personuppgifter utanför EU/EES-området så kommer vi vidta lämpliga säkerhetsåtgärder i enlighet med Dataskyddsförordningen, exempelvis genom ett beslut från EU-kommissionen om att landet i fråga säkerställer en adekvat skyddsnivå eller genom användandet av så kallade lämpliga skyddsåtgärder. Hit hör bland annat användandet av standardiserade dataskyddsbestämmelser som antagits av kommissionen s.k. Standardavtalsklausuler (SCC) samt olika avtalslösningar eller inhämtande av ditt uttryckliga samtycke för överföringen.

6. Hur vi skyddar dina personuppgifter

Din säkerhet är viktig för oss. Därför har vi vidtagit lämpliga tekniska, organisatoriska och administrativa säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter från förlust, missbruk, avslöjande, ändring, förstörelse, obehörig åtkomst och annan otillåten behandling. Vi analyserar och utvärderar regelbundet åtgärderna i syfte att skyddet för dina uppgifter ska bli så säkert som möjligt. Vi anpassar även fortlöpande våra säkerhetsåtgärder i enlighet med utvecklingen och framstegen inom det tekniska området.

Vi säkerställer att personuppgifterna hanteras på ett ansvarsfullt sätt och i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning samt interna säkerhetsrutiner, i syfte att skydda din integritet och säkerställa korrekt behandling av informationen. Vi har bland annat implementerat åtkomstkontroller, vilket innebär att enbart de personer som har ett berättigat behov av att hantera dina personuppgifter, i enlighet med deras arbetsuppgifter, kommer att få tillgång till dessa uppgifter. Åtkomsten granskas regelbundet.

Våra medarbetare, uppdragstagare och leverantörer är skyldiga att följa Void Pointers regler, Integritetspolicy och andra interna föreskrifter som ytterligare reglerar behandlingen av personuppgifter.

Som en del i Void Pointers säkerhetsarbete utbildar vi våra anställda för att främja en stark kultur av dataskydd. 

Vi har utarbetat gallringsrutiner för att säkerställa att dina personuppgifter inte sparas längre än nödvändigt, vad som behövs för att uppfylla det specifika ändamålet, för att efterleva Dataskyddsförordningen.

7. Dina rättigheter

Du är inte skyldig att lämna personuppgifter till oss, men i de fall behandlingen stöder sig på fullgörande av avtal måste vi ha dina uppgifter för att kunna fullgöra våra åtaganden. Om du inte lämnar dina personuppgifter finns det risk för att vi inte kan åta oss förpliktelser enligt avtal.

Vi kan be om ditt samtycke för att behandla vissa av dina personuppgifter. Du är inte skyldig att ge ett sådant samtycke om du inte vill att dina personuppgifter ska behandlas för de specificerade ändamålen. Du kan återkalla ditt samtycke närsomhelst genom att kontakta oss. Om du återkallar ditt samtycke är återkallandet giltigt från tidpunkten för återkallandet och det påverkar inte behandling som vi utfört under tiden innan återkallelsen skedde. Behandling som utförts innan samtycket tas tillbaka ses dock fortfarande som laglig.

När vi behandlar personuppgifter om dig har du som registrerad flera rättigheter. Du har rätt att när som helst ta kontakt med oss gällande dessa, och om du vill utöva någon av rättigheterna som beskrivs nedan når du oss enklast på gdpr@voidpointer.com.

Enligt gällande lagstiftning har du följande rättigheter:

  • Rätt till information: Du har rätt att få information om vilka personuppgifter vi behandlar och för vilka ändamål (hur vi behandlar dina personuppgifter).
  • Rätt till tillgång: Du har rätt att vända dig till oss och begära att få veta vad för personuppgifter vi behandlar om dig och begära en kopia av dessa (rätten att begära registerutdrag).
  • Rätt till rättelse: Du har rätt att få felaktiga, ofullständiga eller inaktuella uppgifter rättade och komplettera med korrekta uppgifter.
  • Rätt till radering (”rätten att bli glömd”): Under vissa förutsättningar kan du begära att dina personuppgifter raderas. Vi kan i vissa fall inte radera en del av dina uppgifter om det föreligger ett lagstadgat krav på lagring, som exempelvis bokföringsregler.
  • Rätt till begränsning av behandling: Du kan, under vissa omständigheter, begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas, exempelvis medan en rättelse görs.
  • Rätt att göra invändningar: Under vissa förutsättningar har du rätt att invända mot behandling av personuppgifter som utförs i syfte att utföra en uppgift av allmänt intresse, som ett led i myndighetsutövning eller efter en intresseavvägning (i de fall vår behandling grundar sig på vårt berättigade intresse).
  • Rätt till dataportabilitet: Under vissa förutsättningar har du rätt att få ut dina personuppgifter i ett strukturerat, vanligt använt och maskinläsbart format och föra över de personuppgifter som du själv har lämnat till Void Pointer till en annan verksamhet/personuppgiftsansvarig (om behandlingen utförts med stöd av samtycke eller avtal).

Rätt att inge klagomål: Du har rätt att inge klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt. Du kan läsa mer om detta på IMY:s webbplats https://www.imy.se/.